Κορώνεια

Η Κορώνεια είναι αρχαία πόλη της Βοιωτίας, χτισμένη σε λόφο, κοντά στον ποταμό Φάλαρο. Υπήρχε από τα ομηρικά χρόνια και αναφέρεται από το Στράβωνα, τον Παυσανία, το Στέφανο Βυζάντιο, τον Ιεροκλή και τον Προκόπιο. Ιδρύθηκε, σύμφωνα με την παράδοση, από το γιο του Αθάμαντα Κορωναίο, από τον οποίο πήρε και το όνομά της.

Πολλά ιστορικά στοιχεία για την Κορώνεια έγιναν γνωστά από τη μελέτη των νομισμάτων της, που οι βασικές τους σειρές εκδόθηκαν το 550 - 480 π.Χ. (με έμβλημα τη βοιωτική ασπίδα και το αρχικό γράμμα κόππα), το 456 π.Χ. (με το κεφάλι της Γοργόνας και τα αρχικά ΚΟΡΟ) και το 387 π.Χ., μετά την Ανταλκίδειο ειρήνη (με το κεφάλι της Αθηνάς και τα αρχικά ΚΟ).

Η Κορώνεια υπήρξε μέλος του συνδέσμου των βοιωτικών πόλεων και για μεγάλη περίοδο μπήκε κάτω από την ηγεμονία των Αθηναίων. Έγινε ανεξάρτητη πόλη το 387 π.Χ. με την Ανταλκίδειο ειρήνη. Στην περιοχή της έγιναν πολλές συγκρούσεις και μάχες. Το 447 π.Χ. ηττήθηκαν εκεί οι Αθηναίοι από τους Θηβαίους. Το 394 ηττήθηκαν οι Αθηναίοι, Θηβαίοι και Αργείοι από το Σπαρτιάτη Αγησίλαο. Το 371 π.Χ. έγινε θέατρο του πολέμου μεταξύ Λακεδαιμονίων και Θηβαίων. Το 346 παραχωρήθηκε από το Φίλιππο της Μακεδονίας στους Θηβαίους, και οι κάτοικοί της πουλήθηκαν σκλάβοι. Το 171 η πόλη καταστράφηκε από τους Ρωμαίους. Σύμφωνα με μαρτυρίες του Προκόπιου η πόλη καταστράφηκε στο σεισμό του 551 μ.Χ.

Οι αρχαιολόγοι έχουν ταυτίσει την Κορώνεια με κάποια ερείπια που βρέθηκαν στο λόφο πάνω από τον ποταμό Φάλαρο, νοτιοδυτικά του σημερινού χωριού Μαμούρα. Ο Παυσανίας αναφέρει διάφορα μνημεία της αρχαίας Κορώνειας, όπως: το βωμό του Επιμήλιου Ερμή και των Ανέμων στην αγορά, το ναό της Ήρας, το ναό της Ιτωνίας Αθηνάς και το ναό του Ηρακλή. Δυτικά της Κορώνειας υπάρχει το Λαφύστιο όρος (τώρα Γρανίτσας), στην κορυφή του οποίου ο Ηρακλής ανέβασε τον Κέρβερο από τον Άδη. Χαμηλότερα υπάρχει ο ναός του Λαφύστιου Δία. όπου ο Αθάμας θα θυσίαζε το Φρίξο και την Έλλη, οι οποίοι σώθηκαν φεύγοντας πάνω στο χρυσόμαλλο κριάρι.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License