Κιθαιρώνας (βουνό)

Οροσειρά που αποτελεί το όριο μεταξύ Βοιωτίας, Αττικής και Μεγαρίδας. Ανήκει στη ζώνη Παρνασσού - Γκιώνας και χωρίζεται σε δυτικό Κιθαιρώνα με ψηλότερη κορυφή το Ελατικό (1.411 μ.) και σε ανατολικό Κιθαιρώνα με ψηλότερη κορυφή το Πετρογεράκι (1.026 μ.).

Στα ψηλότερα μέρη του Κιθαιρώνα φυτρώνουν πεύκα και έλατα, ενώ στα χαμηλότερα φυτρώνουν βελανιδιές, φιλύρες και χαρουπιές. Πριν από έναν αιώνα ζούσαν εκεί αγριόχοιροι και λύκοι.

Ο κυρίως Κιθαιρώνας δεν έχει συνοικισμούς λόγω της θέσης του όμως μεταξύ Αττικής και Βοιωτίας και των πολλών νερών του τράβηξε πολλούς κατοίκους στα κράσπεδά του· βόρεια βρίσκονταν οι Πλαταιές, νότια οι Ελευθερές και η Οινόη.

Οι διαβάσεις του, πολύ λίγες και δύσβατες, είχαν πάντα στρατιωτική αξία. Πριν από τη μάχη των Πλαταιών, ο Μαρδόνιος κατέλαβε αυτές τις διαβάσεις και απείλησε σοβαρά τον ελληνικό στρατό. Η διάβαση που περνάει από τα σημερινά Βίλια υπήρξε πάντοτε σημαντική για τη δράση των Μεγαρέων κατά της Βοιωτίας· έτσι ο Αγησίλαος το 378 και το 377 π.Χ. πολεμώντας κατά των Θηβών, κατείχε αυτή τη διάβαση ως γραμμή υποχώρησης· αντίθετα, τον επόμενο χρόνο οι Θηβαίοι και οι Αθηναίοι κατέλαβαν τη διάβαση αυτή και απέκρουσαν τον Κλεόβροτο. Γι' αυτό οι Αθηναίοι ανταγωνίζονταν τους Θηβαίους για την κατοχή αυτών των διόδων.

Οι αρχαίοι σύνδεσαν τον Κιθαιρώνα με πολλούς μύθους. Ονομαζόταν Ιερό όρος και Ζάθεος, δηλαδή θειότατος. Ακόμη ο Κιθαιρώνας ήταν το κέντρο της λατρείας του Διονύσου.

Κατά τη μυθολογία, ο Ελικώνας και ο Κιθαιρώνας ήταν αδέρφια, με χαρακτήρες αντίθετους. Ο πρώτος ήταν καλός και περιποιητικός προς τους γονείς του, ενώ ο δεύτερος ήταν άγριος, βάρβαρος και πλεονέκτης. Η πλεονεξία οδήγησε τον Κιθαιρώνα να σκοτώσει τον πατέρα του κι ύστερα με δόλιο τρόπο να γκρεμίσει τον αδερφό του Ελικώνα από ένα βράχο. Όμως από την ορμή του παρασύρθηκε κι ο ίδιος και έγινε συντρίμμια. Οι θεοί μεταμόρφωσαν τα δυο αδέρφια στα αντίστοιχα βουνά. Ο Κιθαιρώνας όμως έγινε κατοικία των Ερινύων, ενώ ο Ελικώνας των Μουσών.

Unless otherwise stated, the content of this page is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License